Fotografowanie w sztucznym świetle

PYTANIE: Jak uzyskać idealnie białe światło na zdjęciu, fotografując w domu przy świetle żarówki?

Kolor światła zależy od jego źródła. Inny kolor ma światło słoneczne w pochmurny dzień, inny przy zachodzie słońca. Różnią się kolory światła emitowanego przez tradycyjną żarówkę, od koloru świetlówki czy żarówki energooszczędnej. Te różnice są określane jako temperatura barwowa światła.
Temperatura barwowa to sposób oceny światła widzialnego, stosowany przy oświetleniu, fotografice czy filmowaniu.

Jeżeli fotografujemy w sztucznym świetle domowych żarówek, bez udziału lampy błyskowej to intensywnie żółte zabarwienie zdjęcia będzie typowym efektem ubocznym. Można spróbować skorygować go w następujący sposób:

Zdjęcie wykonane z automatycznymi ustawieniami aparatu przy świetle standardowej żarówki
Najpierw wybierzmy w aparacie tryb automatyczny. Wykonajmy zdjęcie i zapiszmy automatyczne parametry jakie zaproponował aparat. W tym przypadku są to: ISO: 200, czas: 1/25 sekundy, f/5.6

Następnie przestawmy pokrętło aparatu na tryb manualny. Wprowadźmy te same parametry, które poprzednio wybrał aparat, ale zmieńmy ustawienie balansu bieli.
Rezultat dla ustawienia: Flash
Rezultat dla ustawienia: Flash

Rezultat dla ustawienia: Tungsten
Rezultat dla ustawienia: Tungsten

Rezultat dla ustawienia: Fluorescent light
Rezultat dla ustawienia: Fluore light

Zdjęcie pierwotne i wersja ostateczna
Porównajmy rezultaty i wybierzmy ten, który najbardziej odpowiada nam wizualnie. Do barwy naturalnego światła w tym przypadku najbardziej zbliżone jest zdjęcie wykonane z opcją Tungsten. Pozostawiamy ten wybór balansu bieli i korygujemy pozostałe parametry zdjęcia wychodząc od automatycznych, które na samym początku wybrał aparat. A zatem: zwiększam czas naświetlania do 1/10 sekundy, zmniejszam wartość przysłony do f/4.5, a wartość ISO pozostawiam bez zmian. Tak prezentuje się ostateczna wersja zdjęcia w zestawieniu z pierwotną.

Zdjęcie wykonane z użyciem zewnętrznej lampy błyskowej
Całkowite uniezależnienie od światła żarówek daje zewnętrzna lampa błyskowa. W przypadku jej użycia ta sama scena będzie wyglądać tak.

Uwaga! Możliwość zmiany ustawień opisanych powyżej posiadają wszystkie lustrzanki amatorskie i wiele zaawansowanych aparatów kompaktowych. Nie posiadają takiej możliwości kompakty całkowicie automatyczne.

Skomentuj ten wpis na Facebooku

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *