Plusk!

Zdjęcia rozchlapujących się napojów na pierwszy rzut oka mogą wydawać się trudne do wykonania. W rzeczywistości jest wręcz przeciwnie. Zdjęcie, które tutaj widzicie powstało w pełnym słońcu, bez użycia jakichkolwiek lamp błyskowych czy akcesoriów modyfikujących światło – po to by pokazać, że to możliwe.

Jak to zrobić?

Potrzebny jest taki aparat fotograficzny, w którym możliwe jest samodzielne ustawianie parametrów w trybie manualnym. W tym przykładzie, do wykonania zdjęcia została użyta lustrzanka z obiektywem makro o ogniskowej 100 mm.

Szklanka z wodą stoi na drewnianym stole w ogrodzie. Oświetla ją południowe słońce. W tle został ustawiony drewniany blat, na który też pada słońce. Nie ma – i to jest isotne – żadnego elementu mogącego rzucać cień na fotografowany obiekt.

Teraz czas na modyfikację ustawień aparatu. Aby zatrzymać ruch wody w kadrze potrzeba, w tym przypadku dużej głębi ostrości i krótkiego czasu naświetlania. W tym przypadku to f/10 i 1/800 sekundy. Jeżeli chcesz użyć innych to śmiało – eksperymentuj. Wielu fotografów zaleca by dla takich zdjęć wybrać czas minimum 1/1000 sekundy i jeszcze o wiele wyższą przysłonę. Mnie podobał się akurat efekt wynikający z opisanego na zdjęciu zestawienia parametrów, Tobie może podobać się coś zupełnie innego. Pamiętaj tylko jakimi warościami – mniej więcej – trzeba operować aby udało się uzyskać efekt zamrożenia ruchu.

Wybieramy kadr jaki nam się podoba, ustawiamy ostrość ręcznie – tutaj była ustawiona na brzeg szklanki, pomocnik wrzuca owoce do szklanki i – albo refleks, albo ustawienie „zdjęcia seryjne”. Na to by napój rozchlapał się w malowniczy sposób trudno jakoś wpłynąć. Może już za pierwszym razem się uda, a może za którymś z kolei. Latem można eksperymentować do woli, po nieudanych próbach wszystko szybko wyschnie.

Różnica pomiędzy uzyskaniem tego efektu w studio fotograficznym, a we własnym ogródku jest taka, że w studio uda się on zawsze – bo za pomocą lamp (błyskowych lub światła ciągłego) zawsze można uzyskać pożądane oświetlenie, a w ogródku tylko wtedy kiedy dostępne jest bardzo mocne światło słoneczne pozwalające na korzystanie z ustawień aparatu: wysokiej przesłony i krótkiego czasu naświetlania.

0 myśli na “Plusk!”

  1. Próbowałam robić takie zdjęcie tylko, że mi wyszło kilka razy rozmyte. Robiłam je na ustawieniach z automatu czyli muszę przestawić na te manualne. Mam aparat Olympus to chyba powinien mieć te opcje.

  2. Ja tego typu zdjęcia robiłem też przy czasie 1/800 s, ale przy przysłonie f/4. Jako, że nie mam studio foto, a pogoda była pochmurna, to musiałem poznosić wszystkie lampki biurkowe z całego domu 😉 Przy takich warunkach f/8 nie zdało by egzaminu.

  3. Efekt świetny 😀 zawsze mi się właśnie wydawało, że trzeba się nie wiadomo ile napracować, żeby tak ładnie uchwycić tę wodę, ale widzę, że na szczęście niekoniecznie. pozostaje wziąć się za sprawdzenie tego w praktyce 😉 dzięki za te podpowiedzi, pozdrawiam

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *