Kompozycja zdjęcia część 2 KADROWANIE

Ta sama scena, która była przedmiotem ćwiczeń dotyczących stylizacji może być pomocna przy nauce kadrowania i testowaniu różnych głębi ostrości. Uczymy się, tak samo jak poprzednio, poprzez porównywanie rezultatów wprowadzonych zmian.

Podstawowe pytanie z zakresu głębi ostrości to: jak odbieramy scenę, która jest ostra w całości, a jak taką, w której ostry jest tylko wybrany element? Która wydaje się nam lepsza (nie ma na to pytanie jedynej dobrej odpowiedzi, obie mogą być równie dobre), jaka bardziej nam się podoba? Te pytania prowadzą do rozpracowania indywidualnego stylu. Są fotografowie, którzy wolą, gdy wszystko jest na zdjęciu ostre i tacy, którym bardziej podobają się zdjęcia o niskiej głębi ostrości (do tych ja należę). Kiedy fotografujesz dla siebie, masz w tym względzie całkowitą dowolność.

Na zdjęciach poniżej – ostrość w całym kadrze i ostrość selektywna tylko w jednym miejscu:

Ustalenie, gdzie powinien znaleźć się punkt ostrości lub element, na który chcemy zwrócić uwagę odbiorcy ułatwia zasada trójpodziału. Według niej najistotniejszy element zdjęcia powinien znajdować się w miejscu przecinania się linii, a płaszczyzna ostrości w wybranej jednej trzeciej kadru. Ta zasada przydaje się najbardziej na etapie nauki robienia zdjęć (kulinarnych i każdych innych), pozwala na wyrobienie nawyku poprawnego kadrowania. Z czasem, kiedy intuicyjnie wiesz już, że obraz wygląda atrakcyjnie i będzie tak samo odczytany przez odbiorcę, nierzadko łamie się tę zasadę. Za to na początku nauki daje ona poczucie bezpieczeństwa: zdjęcie skadrowane według jej wytycznych na pewno wyjdzie dobrze.

Pole oznaczone kolorem obejmuje obszar ostrości na tym zdjęciu.

Inne ćwiczenie w obrębie tej samej sceny to fotografowanie po kolei pojedynczych przedmiotów, spośród puli zgromadzonej na stole. To dobry sposób by eksperymentować z głębią ostrości, czasem naświetlania oraz ISO. Jeśli przyjmiemy zasadę, by niczego nie przestawiać, tylko radzić sobie w obrębie gotowej kompozycji, wówczas ćwiczymy też świadomość tła. Jeżeli zakładamy, że nie możemy przesunąć talerzyka, który naszym zdaniem nieatrakcyjnie wygląda w tle, to wówczas zmieniamy głębię ostrości i rozmywamy talerzyk. Ćwiczenie takie pozwala nabrać wprawy w operowaniu ustawieniami aparatu.

Opracowanie: Agnieszka Kantaruk, fotograf

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *